Safari i Kruger-parken, Sør-Afrika

Har helt glemt at jeg skulle poste bilder fra Kruger parken. Vi hadde to dager inne i den enorme nasjonalparken. Husker ikke nå hvor mange kv.km den er men det tar over 17 timer å kjøre gjennom den på langs. Det sier vel seg selv da at vi bare har sett en liten del av den.

Men allerede første dagen, før frokost, hadde vi sett de fem store 🙂 Elefant, løve, leopard, bøffel og nesehorn.

Håper ikke jeg har skrudd opp forventningene til noen, for jeg fikk ikke noe gode bilder av alt desverre.

Hytten jeg overnattet i i parken.

Det var mange aper i Letaba restcamp. Kjøleskapet var godt sikret bak en dør med lås. Ellers plyndret apene det med en gang de fikk mulighet. De var ganske aggresive også, så jeg gikk litt i bue rundt de.

Vi var godt sikret inni leiren.

Utsikten fra frokosbordet. Her så jeg forskjellige bukker og flere giraffer som gikk ned for å drikke.

Ps! Jeg ønsker meg en skikkelig linse til jul 😀

Disse små buskbukkene var alle steder, også inne i campen. Veldig søte da

Skal ikke de afrikanske elefantene være større enn de asiatiske? Så egentlig ikke sånn ut.

Men holdt pusten litt når denne store hannen kom mot bilen vår likevel. Han snudde heldigvis. Vi var ikke så spennende å se på likevel.

Joda, vi så løver. Borte med vanntanken. Her ligger tre gutter å slapper av etter at de la ned en gnu dagen før.

Blir ikke bra bilder med mobil i skumring. De ligger noen hundre meter fra oss også da.

Det var ganske mange flodhester i elvene her. Men de ligger jo under vann omtrent hele dagen. Fordi de har så sart hud (hvem skulle tro det) må de beskytte seg mot solen.

Ved solnedgang kommer de opp på land for å gresse.

Men jeg fikk et ganske kult bilde av flodhesten på det første stedet vi overnattet i Sør-Afrika. Det gapte og laget noe gryntelyder. Ville sikkert si at jeg måtte komme meg vekk for nå skulle den på land å spise litt.

Det ble nærmere 40 grader de dagene i Kruger, så det var ikke mye aktivitet hos dyrene. Her har noen bøffler funnet seg litt skygge.

Vi så mange giraffer disse dagene. De er jo så nydelige.

Å se ville giraffer og zebraer var mitt ønske for oppholdet her.

Zebraer fikk jeg også sett mange av. Her går en å gresser sammen med en gnu.

Zebraene her var lysbrun og svart. Ikke hvit og svart som jeg hadde sett for meg. De hvite og svarte er visst lenger sør i landet og øst i Afrika.

Nydelige dyr.

Impale var det også tusenvis av i parken.

En flott manne Kudu

Og her var damekuduen 🙂

Pumba? Vortesvinet var også overalt 🙂

Det har kommet lite regn de siste årene, så de håpet på at denne sesongen skulle bli våtere.

Nede i pytte her ligger en flodhest på siden, mens vi ser fiskene spreller rundt den i det grunne vannet. Impalaer og en stork står å ser på.

Jeg så mange andre flotte fugler, antiloper, hyener og skilpadder også. Det var spennende dager jeg gjerne ville gjordt igjen. Men kunne godt tenkt meg å bli guidet til fots. Det hadde vært spennende det. Kanskje ikke helt trygt da men…

Turen til Sør-Afrika var helt spesiel, et fantastisk vakkert minne jeg kommer til å ha med meg for alltid.

 

#sørafrika #afrika #reiser #ferie #gruppetur #kruger #nasjonalpark

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

One thought on “Safari i Kruger-parken, Sør-Afrika

  1. Hyggelig å være med på turen din til Sør-Afrika. Har også vært i Sør-Afrika i 2008, og opplevde mye av det samme som du. Krüger var en topp, men vi hadde ikke fullt så varmt vær. Det var en fordel. Har du vært i Afrika seinere? Sør-Afrika var mitt første besøk sør for Sahara; etterpå har jeg besøkt Øst-Afrika 9 ganger!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top