Herlige Cape Town

Ja, nå synes jo jeg at de fleste byer som har sol, sjø og fjell er herlige byer da. Men Cape Town opplevde jeg likevel som ganske spesiell.

Hotellet vårt lå nær Bo Kaap området, rett nedenfor Signal Hills. I 1994, da det ble slutt på den “svarte loven”, malte innbyggerene husene sine i mange forskjellige farger for å feire. Det er nå mest muslimer som bor i dette område. Du hører kallet til bønn fra moskeene i området flere ganger hver dag.

Hovedgaten i Cape Town heter Long Street. Den går gjennom nesten hele byen, sier vel seg selv 😀

En moderne del av byen, med banker og konferansesenter o.l.

Og midt i sentrum finner man et stort marked der de selger kunst og håndtverk. Green market squere. Det er utrolig mye flott her. Alle sier at de har laget det selv, men Carlotte fortalte at det meste komme fra andre nærliggende afrikanske land. Mosambik og Zimbabwe bl.a.

Så kommer vi ned til sjarmerende Waterfront. Her skjer alt på en gang. Det ser ikke ut, for meg ihvertfall, at det har vært noen plan på hva som skal være her. Alle har kapret seg litt plass. Her er klokketårnet i havnet, skipsverft, hoteller, kjøpesenter, leiligheter, markeder og haugevis av kafeer. Midt i alt kaoset kan store barnekor eller et lite jazzband synge og spille. De holder på å bygge et nytt høyhus og pusse på de store skipene. Det er litt av en støy der nede.

Båtverftet

En liten havn med fiskebåter. Bakenfor pågår det mer konstruksjonsarbeid.

African Trading Port. Der inne kan du blakke deg helt. Fantastisk mye flott kunstverk. Men til turistpriser

Her er en av mathallene.

Litt mer mathaller.

En liten skoleklasse er ute å synger en lørdag formiddag. De kan være fra 30-80 elever i en klasse med en lærer. Kommer litt an på hvor i landet de går på skole. Ikke veldig bra skoletilbud her altså.

Enda mer marked. Og jada, et pariserhjul har vi plass til 😀

Rotrening er fint her nede i den trafikerte havnen.

Innerst i havnen er det bygget feriehus med båtplass for de som har råd til det 🙂 Ganske sikkert da, når de må heise opp to broer for å komme seg ut på åpen sjø. Ingen som kan stjele de yathene.

Det er jo ufattelig sjarmerende dette kaoset da

Tablemountain kan man se fra alle kanter av byen nesten.

Så vet jeg hvor jeg er 🙂

Jeg satt meg på en benk og så på alle selene som lekte inne i havnet. Det må ha vært et ti-talls seler der. Klarte ikke ta gode bilder når de stakk hodene opp, ble bare loffene dere ser her.

Her kom to av de opp og gir hverandre et kyss. Så søte :-). Ganske spesielt at dette er helt dagligdags i en storby.

Mer båter :-).

På andre siden av Signal Hill lå strendene og mer eksklusive boligstrøk.

Jeg ble veldig fasinert av Sør-Afrika, spesielt Cape Town. Det var så annerledes enn jeg hadde forestilt meg. Så mye flott natur og herlige mennesker som sier Dear eller Sweetheart når du bare skal kjøpe en brus. Dumme meg tenkte at Sør-Afrika hadde Kruger park og Table mountain, men det er mye mye mer. Tror jeg la igjen litt av hjertet mitt her i denne byen.

#reier #gruppereiser #sørafrika #capetown #byvandring #afrika

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top