Travle dager i SørAfrika

Vi har vært 2 netter nå i Knysna. I går var vi oppi fjellene i et område som kalles Lille Karoo for å besøke noen grotter. Eller dryppsteinhuler heter det vel. Jeg har vært i sånne grotter før, i Tyrkia og i Vietnam. Men disse hulene var enorme. Vi gikk en tur som tok 1 time, men det fantes andre guidede turer som tok opp til 4 timer. Da måtte man åle seg frem gjennom trange passasjer noen steder. For et par år siden var det en dame som hadde satt seg fast. Hun sperret inne 22 skoleelever i en hule i 11 timer. Jeg takket nei til den turen. Får pusteproblemer bare jeg tenker på det. Så da har jeg visst en forbi jeg også

Før hadde de konserter i hulene. De kunne være rundt 1000 mennesker på konserten samtidig. Det ble slutt på det fordi folk begynte å knekke av dryppsteinene som suvenirer. Alltid noen som må ødelegge. Det tar visst 100 tusenvis av år før steinene vokser ut igjen.

Vakkert var det ihvertfall. Tempraturen i hulen er på 18-20 grader hele året.

Så besøkte vi en strutsefarm. Dette er 2-3 uker gamle kyllinger. Litt søte var de jo.

De store strutsene er ikke mye søte. Disse dyrene tar livet av flere mennesker pr år enn alle andre dyr i SørAfrika. Nei, hadde ikke lyst å gå inn å klappe de

Det har vært en lang kjøretur i dag og vi har endelig kommet til Cape Town. Nå skal jeg ha to dager helt på egenhånd her. Det skal bli spennende. Table mountain og Lions mountain vil bli besøkt selvfølgelig.

Jeg har fått god kontakt med sjåføren og ene guiden som er begge fra SørAfrika. Det er de jeg prater mest med på turen. Begge er i begynnelsen av 60 årene og kan fortelle mye om historien og situasjonen i landet nå. Utrolig spennende å prate med de. Men samtidig skammer jeg meg så veldig over at hvite kan behandle folk som de gjør noen ganger.

F.eks der vi stoppet for lunsj i dag, så jeg at det var mangen folk som var alkoholisert. Både kvinner og menn. Da jeg spurte om hvorfor sa sjåføren at tidligere ble gårdsarbeiderene her betalt av de hvite gårdseierene med alkohol. Det er jo ikke lov å ha slaver lenger, men på den måten kan man jo kontrollere de likevel. Tragisk. Flere generasjoner er blitt alkoholikere. Heldigvis er det ulovlig nå da, men skadene er stor ennå.

Jeg har hørt mange av sånne triste historier nå. Jeg får dele de litt etterhvert 🙂

Nå skal jeg slappe av i kveld, så jeg er klar for Cape Town tidlig i morgen tidlig.

#dryppsteinhule #strutsefarm #reise #reiselyst #jordenrundt #gruppetur #ferie #sørafrika #afrika #roadtrip #busstur

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top