Ny herlig dag i Afrika

I dag voknet vi opp i Port Elizabeth. Det ble bare et kort stopp i byens berømte park. The Donkin reserv. Der er det 67 kunstverk som hyller SørAfrikas første demokatisk valgte president, Nelson Mandela. 67, fordi det symboliserer de årene han kjempet for å fri SørAfrika fra aparthaid. Jeg falt helt for dette flotte mosaikkbilde.

Skulptur av Mr. Mandela og barna.

Turen gikk videre til Tsitsikamma nasjonalpark. Endelig fikk jeg bevege meg litt ordentlig. Gå litt i trapper og over klipper til hengebroen over Storms River Mouth.

Naturen var helt fantastisk flott her hvor Det indiske hav og Atlanterhavet møtes.

Inni jungelen

Disse små rare dyrene er det mange av her. De heter Rock dassie på engelsk. Aner ikke hva de heter på norsk. Og de er i slekt med elefanten!!? Ligner mer en oter eller rotte spør du meg 🙂

Et landskap som tar pusten fra enhver. Begynner å bli litt betatt av Sør-Afrika jeg nå. Nydelig natur og herlige folk.

Nå er vi fremme i en liten by som heter Knysna. Fremdeles noen mil fra Cape Town. De andre i reisefølge er ute på båttur. Det sto jeg over i kveld. Sitter heller på hotellet å prater med guidene og sjåførene. Mye kjekkere.

Vi skal være på dette hotellet i 2 netter. Deilig å slippe å pakke kofferten igjen i morgen tidlig.

#portelizabeth #sørafrika #nasjonalpark #natur #reiser #gruppereise #ferie #mandela

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

One thought on “Ny herlig dag i Afrika

  1. De rare dyrene heter “klippegrevling” på norsk. Deres nærmeste artsfrende er elefanten. De finner du over hele Afrika – i alle fall i nærheten av menneskene. Fint du fikk oppleve mange ville dyr i Krügerparken. Det er det eneste stedet hvor jeg har sett gepard i Afrika. Leopard så vi ikke der, men det har jeg opplevd andre steder i Afrika. Ja, Afrika er både vakkert og skremmende.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top