Tallinn; Shabby og sjarmerende

Jeg var fremme i Tallinn kl 14 i dag (kl 13 norsk tid) Da hadde jeg flydd fra Bergen kl 8.30 og mellomlandet i Oslo. Kjedelig med den mellomlandingen. Hadde ikke Norwegian flere direktefly fra Bergen før?

Jaja, uansett, jeg sjekket inn på et koselig hotel i gamlebyen. Meriton Old Town Garden hotel. Betalte rett over 1000kr for 4 netter her. Ikke ille.

Jeg tok meg en dusj før jeg gikk ut for å gjøre meg litt kjent i byen. Tallinn er en veldig sjarmerende by, gamlebyen ihvertfall. Virker så ekte på en måte. Det er ikke noe som bare er laget til for å trekke turister (selv om det er nok av suvenirbutikker).

Nå har jeg ikke sett mye av byen da, men jeg liker meg hittil. Eneste negative er at det er veldig kaldt. Gradestokken viser 9 grader og med en del vind fra nord så kjennes kulden godt. Dette er jo nytt for meg. Jeg pleier IKKE å reise til steder det er kaldere enn hjemme.

Jeg fikk nå noen timer ute før solen gikk ned. Her er litt av bymuren. Litt shabby, men utrolig sjarmerende.

Bymuren sett fra utsiden

St. Alexander Nevsky katedralen.

Town hall square, eller Raekoja plats som det heter på estlandsk??

Her var det mange flotte resturanter så det ut som. I dag valgte jeg indisk 😀 Bør vel finne ut hva de tradisjonelle resturantene har på menyen også… En gang…

Det finnes ikke en rett gate i denne byen og ingen gater som går parallell. Et herlig kaos.

Det er heldigvis veldig lett å huske hva gaten til hotellet heter ;-D

Siden det blir mørkt kl 17 for tiden og at det blåste så iskaldt, har jeg tenkt å bare holde meg på hotellet i kveld. Jeg var jo oppe kl 5 i morges også da. Nå skal jeg bare slappe av og lese litt. I morgen er det en ny dag. Som en venninne sa til meg før jeg reiste; Det er lov å ta det med ro 🙂

 

#tallinn #estland #unesco #storby #gamlebyen #ferie #reiser #reiseralene

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top