Prosjekt kommunetopper

For dere som tror at jeg bare flyr rundt i andre deler av verden, må jeg få si at jeg faktisk er mest hjemme 🙂

Jeg kjøpte meg en flott bok i vår som heter Norges beste toppturer. Der var det mange flotte turer gitt.

Nå har meg og en venninne blitt enige om at vi skal prøve å gå på de høyeste kommunetoppene i Hordaland fylke. 32 fylkestopper i alt.

Hittil i år har vi gått på 7 av de.

I dag gikk vi på Morkenfjellet i Radøy kommune. Det er 217 moh. Ikke høye toppen altså. Vi måtte gå over Nøttveitveten som er 205 moh for å komme videre til Morkenfjellet. Det var ganske vått og gjørmete hele veien. Og en million med saueskitkuler.

Det var litt overskyet i dag, men vi så Øygarden og utover i havet mot Fedje. Det regnes for en lett 2 timers tur, men vi brukte litt lengre tid i dag. Jeg gikk like sent nedover som oppover og sklei noen ganger på det våte og sleipe underlaget. Ble litt møkkete 😛

Her er fra turen til Kolbeinsvarden 231 moh i Askøy kommune.

Eldsfjellet 324 moh i Meland kommune. Det regnet skikkelig den dagen vi var her, så vi så desverre ikke så mye av den flotte utsikten.

Dette er den høyeste toppen i Øygarden kommune. Blomøyknuten er hele 74 moh 😀 Vi brukte mye mer tid på å finne ut hvor vi skulle parkere og hvordan vi kunne komme oss opp der. Det var mange private eiendommer rundt. Når vi endelig kom oss gjennom en hage tok det oss mindre enn 10 min å komme til toppen.

Siden toppen i Øygarden var så liten tok vi toppen i Fjell kommune samme dag. Liatårnet er 341 m høy. Utsikt mot Flesland flyplass.

Dette er fra Førdesveten i Sund kommune. 284 moh. En flott tur ytterst på Sotra.

Forrige helg fikk jeg endelig kommet meg opp på Gullfjellstoppen som er den høyeste toppen i Bergen kommune, på 987 moh. Det var strålende vær den dagen. Utsikten her oppe er helt utrolig. Det er fjell så langt øyet kan se.

Utenom kommunetopper har jeg som “prosjekt” å gå 100 ganger opp Stoltzekleiven i år. Nå har jeg kommet til nr 86. 14 ganger igjen altså. Nå går jeg på rein stahet. Synes egentlig at Stoltzen har blitt forferdelig kjedelig. Men jeg SKAL klare det, så slipper jeg å tenke at jeg må gjøre det til neste år 😀

Men alt i alt føler jeg meg veldig heldig som bor i denne fylket. Og nå får jeg jo bli bra kjent rundtom også, siden vi skal innom alle kommunene her.

#kommunetopper #fjellturer #radøy #morkenfjellet #hordaland #topptur #gullfjellet