Mil etter mil i Barcelona

Det ble mye trakking rundt i Barcelona i går og vi kom så sent tilbake til leiligheten at jeg ikke orket å blogge noe.

Barcelona er en fantastisk flott by. Full av liv. Denne helgen har det både vært musikkfestival og mat- og vinfestival. Det auler av folk på de mest kjente plassene.

Min søster og jeg bestemte oss for at vi ville gå hele runden fra La Rambla, forbi husene til Gaudi (Casa Batllo og Casa Mila) opp til Park Guell, ned til Sagrade Familia og så ned til stranden etterpå. Så gikk vi jo hjem igjen til La Rambla og ut igjen senere for å spise middag. Hvor mangen kilometer det ble tilsammen vet vi ikke, men har kjent det godt i beina i dag ihvertfall.

Bilde av Casa Batllo.

Casa Mila. Da jeg besøkte Barcelona i 2011 var jeg inne i bygningen og oppe på taket her, så det gjorde vi ikke denne gangen. Det var veldig lang kø også. Vi hadde vel blitt stående der en stund da. Men det er absolutt noe jeg anbefaler. Det er utrolig vakkert å gå der oppe. Jeg har virkelig sansen for Gaudi sine byggverk.

På vei opp mot Park Guell gikk vi forbi mange flotte bygninger. Det er nok å ta bilder av i denne byen

Endelig kom vi oss opp til Park Guell. Enda et kunstverk av Gaudi. Nå slipper de bare inn små grupper med turister av gangen og man får bare 30 min inne i selve bygget. De neste billettene som var til salgs var fra kl 15.00 til 15.30. Det ble for lenge å vente, så vi gikk bare en runde i parken utenfor. Bra vi begge har vært her før da.

Det går an å kjøpe billetter på internett, så det annefaler jeg å gjøre for de som vil inn der.

Så klarte vi å komme oss ned til Sagrada Familia. Det er den vakreste katedralen i hele Europa. Så mangen detaljer. Man blir aldri ferdig med å studere den. Ennå holder de på å bygge på den. Det har de gjordt i over 100 år nå 😀 Utrolig. Gaudi fikk altså aldri sett den bli helt ferdig.

Her fikk vi heller ikke billetter til å komme inn. Alle billettene for søndagen var utsolgt. Jaja, vi har jo vært der og før.

Etter 8 timer på tur endte vi opp på stranden, etter å passert triumfbuen og vakker park. Får poste de bildene senere.

Det ble en sen middag i det gotiske kvarteret. Når vi kom tilbake i leiligheten ved midnatt var vi helt utslitt og sovnet nesten før hodet kom på puten.

I dag sjekket vi ut kl 11 og fant frem til bussen som tok oss med til Andorra. Nytt land å utforske 🙂 Vi var på hotellet kl 19 i kveld, så vi har ikke fått sett så mye ennå. Andorra de valle er europas høyestliggende hovedstad. Litt ovef 1000 moh. En ganske liten by med høye fjell rundt. I morgen tenker vi å komme oss opp i fjellene. Så nå er det på tide å få seg en god natts søvn 🙂

#spania #gaudi #barcelona #andorra #reiser #søstrepåtur #storby #reise #ferie

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top