Badebyen Jurmala, Latvia

Siden det var meldt 28 grader her i Riga i dag, måtte jeg komme meg ut av byen. Det var vel en overdrivelse å skrive at stranden ikke ligger så langt fra Riga. Men likevel var det lett å komme seg der.

Toget koster 1,40 euro og tar ca 30 min. Stoppet jeg gikk av på heter Majori, men stedet heter Jurmala. Fra togstasjonen er det ca 3-400 meter til stranden.

Stranden er 33 km lang, med herlig finkornet sand.

Selv om det var mangen som hadde funnet veien her, så var det god plass. Jeg klarte å ligge stille å sole meg i hele to timer. Da måtte jeg røre meg litt. Jeg skulle gå til enden av stranden tenkte jeg 😀 Da jeg hadde gått en time og ennå ikke så enden, da snudde jeg og gikk tilbake der jeg kom fra.

Ser godt på huden min hvor jeg ikke har fått på meg solkrem. Minuset med å reise alene.

Det er et flott sted for barnefamilier. Vannet er langgrundt, så det er ikke farlig for de minste å sitte her. Så var det mange lekeapperater, hoppeslott og ballbaner. Og selvfølgelig nok av kafeer og toaletter.

Denne svære villaen her er til salgs. Det har vært et kurbad før.

Så hvis du drømmer om et sommerhus på en liten strand er det bare å slå til 🙂

Ellers var det mange andre flotte trevillaer i denne byen. Det er visst mange svensker, finner og rike russere som eier det meste rundt her.

Det var også noen parker og museer rundt sentrum (som var en lang handlegate).

Men nå er jeg tilbake i Riga. Har dusjet av meg all sanden og er klar for middag. Jeg kjenner det blir en tidlig kveld på meg i dag.

 

#riga #latvia #jurmala #strand #reiser #ferie #reiseralene

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top