Løveklippen i Sri Lanka

Her har vi klatret opp i dag. Det var nesten med hjertet i halsen noen steder. Oppå kampestenen er det laget et fort. Det ble bygget av en konge på 500 tallet. Stedet blir kalt løveklippen eller Sisiriya på srilankisk. Den er 200 meter høy.

Rundt klippen er det flotte parker.

Det var litt av en tur opp, med ca 2000 trappetrinn vi måtte trakke. Så har fått litt trim i dag da :-). De siste 100 heterne opp lå trappene utenpå fjellet. Må innrømme at, selv om jeg ikke har særlig høydeskrekk, dette var nervepirrende.

Begynnelsen ser jo ikke så ille ut. Men kan love at opp første trappen renner svetten i 32 grader.

Når vi var ca halvveis oppe gikk vi inn i en grotte med veggmalerier. Flotte malerier og ser ut som menn (og kvinner sikkert) var like opptatt av bryster for 1500 år siden som nå.

Her begynner trappene på utsiden av klippen. Måtte bare be en stille bønn om at UNESCO hadde gjordt en skikkelig jobb.

Ikke nok med at du skulle klatre opp på den stupbratte klippen, men det var veps der som var livsfarlig. Vi måtte være litt stille for ikke å irritere de. Kan flere hundre mennesker være stille når de går oppover en ståltrapp???

Det var et bur her vi kunne gå inn i hvis det var vepseangrep. Men hvor mangen var det egentlig plass til der?

Nei, glad vi ikke fikk oppleve det. Vepsene holdt seg borte.

Belønningen ble enorm når vi endelig var komt oss opp på toppen. En vakker utsikt og et imponerende syn av hva de faktisk har klart å bygge for så mangen år siden. Med rein håndkraft. Det er bare helt utrolig.

Vi har kjørt lenger sørover i Sri Lanka i dag. Besøkt en krydderplantasje på veien til hotellet vår. Nå er vi innlosjert på et fint hotel i Kandy.

Har nettopp spist en bedre middag (skal ta noe bilder av alle rettene i morgen) og vært litt sosial.

Det blir tidlig opp i morgen også, så det er bare å komme seg i seng nå. Klokken er 23.30 🙂

Jeg skriver mer om Kandy i morgen.

#asia #srilanka #løveklippen #reise #ferie #søstrepåtur #fjelltur

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

One thought on “Løveklippen i Sri Lanka

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top