Busstur i Kambodsja….

kan ikke annbefales til noen. Turen de sa skulle ta 11 timer tok nesten 17. Det er ikke noe gøy når det er beregnet for å sitte asiater i de trange setene. Vi reiste fra Siem Reap ganske langt nord i landet, via Phnom Penh til Sihanoukville helt i sør. Men vi ble enig om at vi ikke kunne klage alt for mye. Vi betalte kun 16USD for turen. Noen ganger får man kun det man betaler for 😛

Veiene er ganske dårlig her. Veksler mellom hullete asfalt og grusveier hele veien. I teorien er det høyrekjøring her, men skal du forbi noen må du jo bruke plassen som er uansett hva som kommer mot deg. Det er ganske mange dødsulykker her. Ikke rart i det hele tatt.

Landskapet er helt flatt. Så ikke en topp noen steder fra Siem Reap til Phnom Penh. Etter Phnom Penh ble det mørk, så da så vi absolutt ingenting. Fantes ikke gatelys.

Det er alltid like facinerende å se hva som kjører på veiene i Asia. Og hvor mye de klarer å lesse på en motorsykkel. Kunne satt ved veikanten å tatt bilder hele dagen.

Men det ble jo en intressant dag også. Vi traff flere andre som reiste rundt i Asia. Bl.annet to voksne damer som hadde vært rundt i Sør-Øst Asia i snart 5 mnd. De var fra California men bodde i Costa Rica. Herlige folk. Og til så stor inspirasjon for meg. Deilig å se at jeg har maaaange spennende år foran meg, man blir rett og slett ikke for gammel for back-packing :-). Disse damene var oppe i 60 årene. En annen yngre mann fra Marocca hadde vært 3 mnd i India før han kom her. Han følte han var i himmelen nå i forhold. Faktisk mye renere her og litt mer organisert :-D. Mens en annen dame vi traff, pensjonist fra Australia, sa hun synes det var forferdelig skittent rundt her. Hun orket nesten ikke gå ut og ville aldri mer til Kambodsja.

 

Isabella og jeg koser oss nå. Nå gjør vi oss klar til å gå på stranden. Er veldig spent på hvordan strendene er her :-). Ha en fin dag alle der hjemme.

 

#reise #ferie #kambodsja #sihanoukville #busstur #backpacking #siemreap #phnompenh

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top