Så mye å se og alt for liten tid… Budapest

Allerede nå tenker jeg at vi har alt for få dager her i Budapest. Vi har vært ute i hele dag og bare holdt oss i nærheten eller på elven Donau.

Dette bildet er tatt fra Gellert-høyden.

Frihetstatuen på Gellert-høyden. Vi kjøpte billetter på en sightseeing buss. Men det var ikke mangen kilometer vi tok den før vi hoppet av. Det gikk litt tregt med trafikken så vi ville heller ta en båttur (den var inkludert i buss-billetten)

Vi hoppet av båten på øyen Margaret og gikk rundt der i 2 timer før båten hentet oss igjen.

Det var helt nydelig her ute. Fint sted for avslapping i de svære parkene. Det var mangen som jogget og syklet her også.

Vanntårnet midt på øyen står på UNESCOs verdensarvliste. Vi gikk alle trappene til toppen. Måtte betale 600 Forint, eller tullepenger som vi kaller alt utenom norske kroner, euro, dollar eller pund :-D. 600 forint er ca 20 Nkr. Vi så jo ikke annet enn tretopper der oppe. Jaja, been there, done that….

Det ungarske parlamentet. Litt av en bygning.

Vet ikke hva det heter. Ny måte å lage skillingsboller på. Kjempegode var de ihvertfall

Utsikt fra vanntårnet

Selfie i trappene :-D. Ble LITT svett 🙂

Middagen på Hard Rock Cafe var helt insane god. Det var pasta med jalapeno og pestosaus, grillet kylling, pico de gallo, rømme, fetaost, avokado og tortillastrimler. Kombinasjonen høres jo helt merkelig ut men det er noe av det beste jeg har smakt ever.

Vi kom “hjem” til hotellet for bare en time siden (kl 23.30). Ikke ofte vi er ute så sent når vi reiser :-). Men som sagt, det er mye å se her og vi har såvidt begynt.

Blir nok en lang dag i morgen også.

 

#reise #ferie #europa #budapest #ungarn #søstrepåtur

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top