Piraeus, en havneby sør for Athen

I dag ville jeg til sjøen. Hadde fått tips om at det var en fin havneby mindre enn en halv time fra Athen.
Jeg tok metroen til Piraeus. Det koster bare 4 euro for en billett som varer i 24 timer med metro og trikk.
Det er jo omtrent det det koster for en enkeltbillett hjemme.

Ja, jeg kom meg frem til Piraeus altså og tenkte med en gang at det var en tabbe.
Her var det jo ikke noe fint i det hele tatt. Støket rundt stasjonen var heller tvilsomt.
Men jeg kom meg ned til havnen og satt meg ned å studerte kartet litt.
Da så jeg at det skulle være en flott havn på andre siden av byen.
Tror jeg gikk ca 40 min før jeg fant den.

Her fra Piraeus går det forresten båter ut til de greske øyene. Og mangen cruiseskip ligger til her.
Hadde jeg hatt flere dager her skulle jeg booket et par dager rundt på øyene.

Zea Marina. En nydelig liten havn. Tar bare 20 min å gå rundt den.

Det lå noen ganske så primitive fiskebåter her også 🙂

Havnen er Europas topp destinasjon for yachter sies det pga alle de flotte greske øyene.

Noen store fine yachter var det jo her, men kan ikke sammenlignes med hva vi har ser i Monaco eller den franske rivieraen.

Ble noen timers trakking i dag og gitt… Hadde tenkt å trene beina i dag, men tror rett og slett jeg dropper det.

Det er plantet appelsintrær langs de fleste gatene. Så vakkert. Noen av de blomstret nå og du kunne kjenne den søte duften fra blomstene lang vei. Herlig.

Nå har jeg blitt godt kjent med metroene her i Athen også :-). Det er bare 3 linjer, så ganske enkelt å sette seg inn i.
Jeg spiste middag når jeg kom tilbake til Athen i en bydel som heter Plaka.
Alle bildene fra rundt om i byen kommer jeg til å poste en annen dag.

#reiser #ferie #reiseralene #storby #athen #hellas #greece #piraeus

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top