Guatemala, Mellom-Amerika

Siste landet vi besøkte på rund-turen vår i Mellom-Amerika var Guatemala. Her var vi i 5 dager og netter. Vi var innom to Maya-plasser til. Dette bilde er fra Quirigua, et stort område med mangen skulpturer. Her kommer min kjære søster spankulerende 🙂

Nydelige skulpturer som også står på UNESCO`s verdensarv-liste. Den største skulpturen veier over 65 tonn og er 10 meter høy. Verdt et besøk her 🙂

Så var det båt-tur igjen. Har mistet tellingen på hvor mangen båtturer vi har vært på her i disse landene. Nå var det en tur på elva Rio Dulce for å spise lunsj på en liten resturant langs elvebredden. Har egentlig aldri vært så glad i båter og vann, men nå har jeg lært meg å nyte turene i solskinn og tropevarme :-). Deilig å få litt vind i håret når man holder på å svette vekk.

Etter lunsj ble det å gå i land på et lite fort. Castillo de san Felipe beskyttet Guatemala mot pirater som kom inn fra det Karibiske hav.

Fortet ble bygget på 1500 tallet. Utrolig hvor flott de har klart å bevare dette stedet.

Her er en kanon som ble beslaglagt fra noen engelske pirater som var på tukt 🙂

Seder-tre, Guatemalas nasjonal-tre. De blir eeeeenorme. Tikal nasjonalpark er mayalandets største attraksjon.

Nasjonalparken er ca 40 kvadratkilometer stor og har masse regnskog og pyramider. Vi brukte noen timer her den dagen. En helt fantastisk opplevelse.

Lårmusklene fikk kjørt seg litt den dagen, når vi klatret opp og ned på pyramidene.

Nå står vi oppe på den høyeste pyramiden som var 70 meter. Et majestetisk syn, topper av andre pyramider over tretoppene. Dette kan ta pusten fra enhver….

Etter Tikal tok vi fly fra Flores til Guatemala City. Men ikke for å være der, men for å kjøre 3 timer lengre nord til Antigua by, hvor vi overnattet en natt. Enda en by på UNESCO sin liste. Bilde er av den store katedralen i byen, pyntet som en bløtekake 🙂

Sentrum av Antigua. Det var en flott by som var omgitt av 3 vulkaner. Dette var en gang Latin-Amerikas største by.

Et gammelt kloster i Antigua.

Etter Antigua reiste vi litt vestover til Atitlansjøen. Her overnattet vi på et helt nydelig hotel helt ved innsjøen.

 

En til båttur……….. 😀 Denne gangen på Atitlansjøen. Det var flere aktive vulkaner rundt sjøen. Jeg har sett bilder og hørt om folk som har vært på vandre-turer her i område. Noe jeg absolutt kunne tenkt meg en gang. Men denne gangen var det dessverre ikke tid til det.

Vannet stiger hele tiden her, så de som bygger for nær vannkanten mister rett og slett husene sine. De jobber visst med et prosjekt som skal drenere bort vann her, så ikke alle landsbyene blir oversvømt.

Det er 12 små landsbyer rundt sjøen. Vi besøkte en som het San Jose. Alle byene var oppkalt etter apostlene, San Pedro, San Pablo, San Antonio osv. Her bor de “moderne” maya-indianerne.

Ganske så fargerike hus de hadde her i denne lille landsbyen.

Vi overnattet i en liten by som het Panajechel ved Atitlansjøen. Interiøret på dette hotellet var helt fantastisk. Har tatt masse bilder, som jeg får legge litt ut for seg selv. Vi var jo bare her mindre enn et døgn, måtte nok ha vært noen dager om vi skulle oppdaget alt rundt her.

Så reiste vi tilbake til Guatemala City hvor vi overnattet siste natten. Der fikk vi ikke gå ut av hotellet. Så vi brukte formiddagen til å trene før vi begynte på den lange veien hjem via Mexico City. Vi klarte altså 6 land på 18 dager. Overnattet på 13 forskjellige hoteller + en natt på fly. Tatt 800 bilder og samlet masse gode minner. En tur jeg kan anbefale på det varmeste. Eneste er jo at du må følge et program som andre har langt opp og du har veldig lite tid på egenhånd. Så er du den a-sosial typen eller har dårlige sosiale antenner er det best å velge en annen måte å reise på 🙂

 

#reiser #ferie #gruppetur #Guatemala #mellomamerika #latinamerika #mayaruiner

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top