Costa Rica, Mellom-Amerika

Det ble 5 overnattinger i Costa Rica. Vi reiste med fly fra Panama City til San Jose (hovedstaden i Costa Rica).

Det første vi gjorde var å kjøre buss opp til 2500 meters høyde for å se på en aktiv vulkan. Poas-vulkanen som har et av de største kraterene i verden, hele 1,5 km. Dessverre fikk vi bare såvidt glimt av innsjøen som ligger nede i krateret. Overskyet hele tiden. Men men, been there….done that…..

Det var litt Jurassic Park lignende vegetasjon rundt vulkanen. Forvokste planter. Disse bladene kalte de for fattigmanns paraply  🙂

Etter vulkanen dro vi til en kaffeplantasje. Kaffe er jo en av landets største transportvarer lærte vi bl.a. Vi lærte mye annet også som jeg dessverre har slettet fra min “hard-disk”…. Det var en ganske så grundig og lang omvisning vi fikk. Tror det var varmen som gjorde at hjernen min kortsluttet. Langt oppe i 30gradene her…….

 

Alt var gjordt for hånd sa de, ingen elektriske maskiner blir brukt…. Så da synes jo meg og min søster det var veldig morsomt å legge merke til alt som faktisk gikk på støm her. Eller var det noen som syklet igang maskinen som skrelte kaffebønnene f.eks?? Skulle gjerne undersøkt det nærmere men vi måtte følge gruppen…….

Vi overnattet i San Jose denne natten. Var faktisk litt kjølig her på kvelden, siden byen ligger 1500 moh. Min søster og jeg gikk en liten tur i gågaten i San Jose, mens de andre var på gullmuseeum. Det var alt vi fikk se av by-liv i Costa Rica.

Neste dag kjørte vi buss igjen i noen timer. Nå skulle vi på øst-siden av Costa Rica, ut i regnskogen og det karibiske hav. Vi stoppet på et fruktmarked (har postet bilder fra det før) og smakte på forskjellig ekostiske frukter. Husker ikke hva dette het, men de måtte ihvertfall kokes før du spiste de. Samme konsistens som potet, men smakte litt søtt. Som blanding mellom potet og fersken kanskje? Ganske godt ihvertfall.

 

Vi stoppet i regnskogen for å spise lunsj. En av de som jobbet på resturanten fant en blue-jeans frog som han viste oss. Ser ganske så uskyldig ut disse knøtsmå froskene, men giften deres ble brukt på pilspissene til indianerene før i tiden.

 

Dette var ganske morsomt også 🙂 Det er jo selvfølgelig masse bananplantasjer her. For å transportere bananene til lagerplass, har de en skinne som de henger bananene på når de plukker klasene ned. Når det er nok klaser med bananer, må en hekte på seg et belte MED ALLE BANANKLASENE og dra de med seg til lageret.

Her har de stengt av veien og en mann kommer løpende. Ser at han sliter…………..

og etter han kommer et tog med bananer :-D. En beintung jobb da. Han som drar bananene til lageret tjener litt mer enn de som plukker. Synes han fortjener det da. Vi telte desverre ikke hvor mangen klaser med bananer det var, men kan tenke meg at det var noen hundre kilo det.

Sååå var vi komt frem til den lille “havnen” Cano Blanco der vi skulle ta båt inn til lodgen vår i regnskogen. Tortuguero nasjonalpark, som også blir kalt lille Amazonas siden den er så enormt svær..

Får skrive mer om regnskogen i morgen tenker jeg 🙂

 

#reiser #ferie #gruppetur #costarica #mellomamerika #latinamerika

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top