Bilder fra Israel

Jeg har vært i Israel og de Palistinske områdene 3 ganger. Første gang med mine barn på en gruppetur. Det var 10 travle dager, men vi fikk se hele landet.En unik opplevelse, som ungene mine også har gode minner fra. Neste gang reise min eks-mann og jeg ned for å besøke noen venner som bodde i Jerusalem. 10 rolige dager hvor vi koste oss på egen hånd og spiste masse god mat. 3. gangen var i 2009, da reiste jeg med kjæresten min. 8 late dager hvor vi bare var i Jerusalem hele tiden (eller en dagstur til Masada-ørkenen og Dødehavet) nøt hverandre og den gode maten 🙂

Her er noen bilder fra det vakre landet. Tror aldri jeg kan bli helt ferdig med Israel, så mye historie og nye ting å oppdage hele tiden.

Her står jeg i Davids tårnet og tar bilde av klippemoskeen gjennom muren.

Her er vi i Masada ørkenen. I borgen som kong Herodes bygget. Disse fuglene lever kun her.

Dødehavet. 400 meter under havoverflaten. Det laveste punktet i verden.

I gamlebyen i Jerusalem. Dette er det arabiske-kvartalet. Så spennende å gå i gamle-byen å se alle de flotte tingene de selger på markedene. Her er det ikke mye skrot Made in China.

Klagemuren. Det var alltid noen sm sto å ba med muren.

Maten i Israel er helt fantastisk. Faktisk den beste i verden etter min smak 🙂 Ble aldri skuffet på disse resturantene.

Utsikt over Jerusalem fra Oljeberget.

Flere 100 år gamle oliventrær i Getsemane.

Palasset til kong David.

Jerusalem.

Ikke så lett å klarte i palmer 😛

Klagemuren igjen. Det er en herre side og en dameside.

Damaskus-porten ligger i den palistinske delen av Jerusalem

Stranden i Tel Aviv. En moderne by, helt annerledes enn Jerusalem.

Masada-ørkenen. Vakkert!

Vet det er mangen som er skrptisk til å besøke Israel pga urolighetene der. Jeg har aldri opplevd noe ubehagelig på disse turene. Folk er vennlige og hjelpsomme. Sikkerheten er høy selvfølgelig. Hvis du er vennlig og nyskjerrig på landet og kulturen møter du folk med respekt og ydmykhet. Ikke begynn å diskutere politikk eller religion med de. Det er heller lurt å være spørrende til hva de tenker om landet sitt. Et av mine favorittland faktisk :-). Følte meg tryggere her enn mangen andre steder jeg har vært.

#reiser #reise #israel #asia #ferie #norskereiseblogger

 

 

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top