Oppsummering av reiseåret 2013

Min første reise gikk til London i mars. Har bare vært i London en gang før og da var jeg på jobb, så har ikke fått sett mye av byen. Jeg gledet meg sånn til å komme vekk fra den lange vinteren i Bergen og hadde forventninger om at det var vår der borte. Men der tok jeg skammelig feil. Da flyet landet var det snøstorm….. Kan si jeg ble veldig skuffet og synes egentlig de 4 dagen jeg var der at London var en drittby 😛 ……….. Ble litt shopping disse dagene og en tur opp i London Eye, ellers mye på hotelrommet mitt. Jeg kommer nok til å gi London en sjanse til en gang, når jeg skal fly til Afrika eller noe sånt, men kommer nok ikke til å booke en langweekend der bare for moro skyld.

Neste tur ble i april… Da reiste en venninne og jeg til Bali i Indonesia. Jeg har jo postet endel derfra, så vil ikke skrive så mye om det. Men dette er en tur jeg har bare gode minner fra og jeg tenker ofte på de nydelige strendene der og de vennlige folkene. Det er ikke rart Asia er min favoritt-destinasjon. Håper jeg engang kommer tilbake til Indonesia, er mye jeg ville sett i det landet. Feriene i Asia er alltid alt for kort…

Jeg har vært i paris to ganger i år. I juni og i august. Elsket byen… Jeg begynte å leke litt med tanken på at jeg kunne jo flytte ned der et års tid. Ikke noe stress det når jeg jobber en uke og har fri to uken. En spennende by med mye vakker arkitektur. Og selvfølgelig språket, det er så herlig å gå rundt å høre på alle som snakker fransk…… selv om jeg ikke forstår så mye. Da ville jeg jo endelig ha lært meg det.

Men så kom jeg til at grunnen til at jeg kom tilbake fra Frankrike i fjor var jo at jeg ville være nær familien min og mitt kjære barnebarn. Og…….. de har jo samme vinter i Paris som vi har i Bergen. Og…..det er bare en storby, de har ikke byfjellene eller sjøen som jeg alltid savner når jeg er borte fra Bergen for lenge.

Så i juli var det den store Kina reisen med Albatros Travel. Kina har jeg drømt om lenge så det var stort å endelig være der. Vi besøkte Beijing, Xian og Shanghai. Det å gå på den kinesiske muren var jo selvfølgelig en ufattelig ubeskrivelig opplevelse. Men som alltid når man reiser med store grupper savner jo man litt bedre tid og litt tid alene til å utforske steder. Hadde nok ikke klart å organisere alle de utfluktene selv på 12 dager, så jeg føler jo absolutt at det var verdt å reise med en gruppe. Skal jeg til Kina igjen vil jeg se mer av naturen tenker jeg…..

I september gikk turen til New York med 3 av mine søsken og en svigerinne. Det ble 11 innholdsrike dager, men en tur til Niagarafossen også. Etter å ha vært i noen storbyer i Asia, så imponerer jo ikke selve New York meg så mye, men å ha vært der og delt denne opplevelsen med søsken er et flott minne å ta med seg. Håper vi får til mangen flere sånne turer i årene som kommer.

Så plutselig var jeg i vidunderlige Vietnam i oktober. Denne turen var også med Albatros Travel i en ganske stor gruppe. Vi besøkte også her 3 byer. Hanoi, Hoian og Saigon. Vi reiste fra nord til sør og opplevde mye på veien. Høyderen var båt-turen i Halong-bukten og grotteturen der. Der kunne jeg godt å vært i noen dager 🙂 … Jeg har postet mye derfra, så det er bare til å bla i arkivet mitt 🙂

Siste turen min var nå i desember. Da fikk jeg med meg min datter og hennes datter og min sønn. Deilig å gjøre noe sammen og kjempegøyt at jeg fikk være med på første ferien til barnebarnet mitt. Turen gikk til Benalmadene i Spania, ikke langt fra Malaga. Selv om det ikke var helt sommertempratur fikk vi nå masse sol den uken vi var der. Absolutt et sted jeg kunne besøkt igjen, men da for å gå litt i fjellene her i sør-Spania.

Det ble mye reising i år. Har også vært litt rundt i Norge. Bl.annet Oslo, Ålesund og Molde. Mye flott i hjemlandet også, men det som er kjedelig med å reise her er at været er så veldig ustablit. Når jeg trives best med sol og varme blir det lite turer her.

Det er mangen som spør meg hvordan jeg har råd til å reise så mye. Det er vel en prioritering tenker jeg.Nå leier jeg en liten leilighet i byen og trenger ikke bil. Bruker minimalt med penger på uteliv og annen moro her. Og tar veldig sjeldent buss. I år har jeg brukt veeeeeldig mye penger på reiser (og brukt opp alle sparepengene :-P) , så spørs vel om jeg er så heldig å kunne fortsette sånn. Da trenger jeg høyere lønn eller vinne i lotto kanskje. Vi får se………Reising blir det ihvertfall i 2014 også.

 

 #reiser #reise #ferie

 

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

5 thoughts on “Oppsummering av reiseåret 2013

  1. Oi, det var mange fine turer på et år! Liker målet ditt om å besøke alle landene i Asia før du blir pensjonert! Jeg har vel egentlig samme mål uten å ha skrevet det ned noe sted. Det er noe spesielt med Asia altså! 😉 Tror jeg får lage et tilbakeblikk på 2013 selv – det er viktig å mimre litt =)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top