Hjemme igjen fra Vietnam

Ja, nå er jeg hjemme igjen fra Vietnam. Ser på bilder og lar inntrykkene synke. For det har vært mye inntrykk på denne turen. Vi har vært innom 4 byer, Ha Noi, Hoi An, Hue og Ho Chi Minh (Saigon) og opplevd utrolig mye. Hadde jeg fulgt bedre med i timen og hørt på hva guiden sa  hadde jeg nok lært mye mer om historien til landet også :-D. Men det jeg synes er spennende er jo å se på folk og hvordan de lever nå.

Noe av det jeg synes var mest fasinerende var alle som bodde i Ha Long bukten og all handelen som foregikk ute på vannet. Der var det full aktivitet med turisme, fiskeoppdrett og forskjellige flytende butikker. Til og med svære tankskip som snirklet seg mellom alle klippene.

Tror det er kull de frakter rundt på her.

Grotte-turen var en av høydarene i Ha Long bukten. Fuktigheten var enormt høy  der inne, så ut som jeg hadde vært i badstu når jeg kom ut.

Og det kjekkeste med hele turen var når vi ble rodd til innsjøen i klippen og fikk se aper som svømte, og fikk mate de. (Det har jeg jo skrevet om  før). MÅ bare oppleves, helt fantastisk.

Kunne tenkt meg å vært en dag til i Hanoi. Dette er hovedstaden i Vietnam. Ikke så moderne som Saigon men en travel og spennende by. Det var nesten ikke plass til å gå på fortauet noen steder. Fortauene var visst forbeholdt butikker og mopeder. De som driver butikk på gaten slipper å betale skatt. Så skjønner jo at det var mangen som valgte det da 🙂

Byggestilen var jo helt merkelig. Kan dere telle hvor mangen hus det er bygget ved siden av hverandre her? Nesten helt umulig å se 😀

Og gatekjøkken var det selvfølgelig overalt. For det meste laget de nudelsuppe med forskjellige urter og noen kjøttbiter. Veldig god faktisk.

Vi besøkte også en liten landsby utenfor Hanoi hvor de fleste var grisebønder. Grisehusene var under selve huset deres. Det stinket som bare det der. Her har noen laget risnudler som ligger ute til tørk før det pakkes og selges på markedet. Håper ikke det er sånne vi importerer til Norge :-P. Ikke så veldig hygienisk.

Her kommer lekebutikken syklende 😀

Sykkelturen på landsbyda utenfor Hoi An var også en flott utflukt. På grusvei forbi rismarker, kanaler og grønnsaksåkre. En liten fiskebåt i sivet. Disse båtene så du alle steder.

Vakkert landskap. Dette er vel hvordan jeg så for meg Vietnam før jeg reiste. Folk på risåkrene med den tradisjonelle trekant-hatten.


Så en tur på elven i Hoian. Da regnet det så ble ikke så mye bra bilder derfra.

Hoi An, en liten by med ganske mangen turister etterhvert. Ligger midt i landet.

Et tempel vi besøkte i Hue. Noen unge munker som studerer.

Båttur på den mektige Mekong elven. (Har jeg også skrevet om før)… Å se at folk kunne bo sånn inni jungelen på disse små øyene er helt utrolig. Kan ikke være mye redd for krypdyr og insekter da. Krokkodillene var utryddet de nå. De ble kokt i nudelsuppen 😀

Ut å sette krabbeteiner.

Noen steder var det støpt små broer over elvene i Mekong deltaet…….

Men for det meste var det bare noen tømmerstokker over elvene. Monkey bridge kaltes de.

Vi avslutten turen i Ho Chi Minh City, som jeg også har skrevet om før. Selvfølgelig er 12 dager på tur til Vietnam alt for lite, men likevel verdt å reise hvis det er bare den tiden man har. Absolutt et land det er verdt å besøke. Folkene er vennlig og hjelpsom. Følte meg trygg hele tiden, selv da jeg gikk alene i Saigon på kvelden. Men der som alle andre steder tar man ikke med seg verdisaker eller hopper på alle tidbudene om skyss når man er alene og det er mørkt.

Det er jo alltid litt både og å komme hjem igjen. Når det er mørkt og kaldt kunne jeg ønske at ferien kunne vart noen uker til. Men utrolig herlig å møte barn og barnebarn igjen. Nå skal jeg være hjemme i 3 hele måneder. Da skal min søster og jeg på tur til Mellom-Amerika. Ingen som tror jeg klarer å holde meg i ro til det 😀 Vi får se…….. Jo mer man reiser, jo mer rastløs blir man jo.

Nå var dette mitt 12 land i Asia, 8 av de landene jeg har besøkt er i Sørøst-Asia. Egentlig der jeg trives best, så kanskje jeg må ta de siste 3 i Sørøst-Asia til neste år????

#reise #ferie #rundtur #Vietnam #halongbay #Saigon #norskereiseblogger #albatrostravel

 

 

 

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

2 thoughts on “Hjemme igjen fra Vietnam

  1. Takk for en flott blogg med masse fine bilder og utfyllende tekst:) Vietnam er et veldig spennende land som ligger på ønskelista over steder jeg vil reise:)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top