En dag på Mekong deltaet

I dag her vi hatt en lang utflukt til Mekong elven. Den mektige Mekong floden starter i China, går gjennom Thailand, Laos, Kambodsja og ender i Vietnam. Det er et av verdens frodigste områder og blir kalt for Vietnams spisskammer. Langs elvebreddene (elven har forgrenet seg her) kan de høste ris 3-4 ganger i året.

Det var en flott opplevelse. Er helt sjokkert over alt de kan bruke kokosnøtter og palmer til. Ikke noe går til spille her. Vi kunne se at de laget kull, matter, oljer, snop, takplater og jeg husker ikke mer men de får ihvertfall brukt for alt. Ja, og selvfølgelig flottesmykker og forskjellige dekorasjoner har jeg sett før at kokosnøtter.

Her er det en som lager kull av kokosnøttskall. Det selves for 1USD for 10kg. De tjener ikke mye penger disse stakkerne. Og hardt jobber de…..

Noen som frakter kokosnøtt-skall til fabrikkene. Det ble også malt opp til lange fiber, som kan veves til klær.

En liten ferge som skal over til en annen øy.

Vi snirkles oss rundt her i deltaet i noen timer. Synes det er utrolig at de klarte å finne frem der vi skulle. Vi gikk i land i noen av landsbyene. Jeg kan bare fårestille meg alle innsektene som vil være her på kveldene. Forferdelig…. Så fuktig og varmt som det er her. Håper de har nok myggspray og malariamedisin.

Her sitter det noen å fjerner skallet på kokosnøtten. For en jobb. De tjener ikke mangen kroner for dagen heller. Men selv om de er fattige på penger så skaffer de seg mat fra elven og på jordene hver dag.

Her har de laget karameller av kokosnøtt. De pakker inn en og en for hånd!! Veldig gode karameller. Så jeg kjøpte med meg litt til julesnop….Hvis jeg klarer å ha de så lenge 😀

Fiskegarn settes ut.

Det er ennå litt tidlig på kveld. Jeg tenkte jeg skulle prøve å finne et sted å spise middag. Jeg har bare to dager igjen her nå. Tiden har gått så utolig fort. Nå skal ikke jeg på noe mer sightseeng ihverfall, nå vil jeg bare se meg rundt i Saigon og shoppe litt kanskje.

Må jo innrømme at jeg var på Starbucks kl 7 i morges å spiset frokost 😛 . Og så så jeg at de hadde Hard Rock cafe her, så den vil jeg finne. Litt sprøtt å gå på sånne steder i Vietnam, passer liksom ikke inn. Men det er vel lov å savne det vestlige kjente også da…

#Vietnam #Saigon #Mekong #mekongfloden #hochiminh #gruppetur #albatrostravel #rundreise
 

 

 

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

2 thoughts on “En dag på Mekong deltaet

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top