En dag i Hoi An, Vietnam

Vi kjørte fra Halong by litt før kl 12 i går. Da skulle vi ta fly fra Hanoi til Da Nang flyplass og videre med buss til Hoi An. Det er jo mye reising på sånne turer. Dette er en opplevelse-tur ikke noe R&R 😀 (rest and recreation)

På veien var vi innom en landsby utenfor Hanoi. For det meste var det grisebønder der og for å være ærlig så så hele landsbyen ut som en svinesti. Søppel og skit alle steder. Men det som var spennende var å ta fergen over til landsbyen. Det var sikkert ikke mer enn 100 meter over elven, men ingen bro. Utrolig hva de klarte å laste på der. Eller kanskje jeg heller skulle si , utrolig hva de kunne laste på mopedene som kjørte ombord.

Her kommer fergen vi skal ta over til andre siden.

Her er noe av det som skulle av igjen. Jenten trengte hjelp til å bli skubbet opp bakken 😀 Helt normalt. Det er bare å rope på den nærmeste personen så får du hjelp. Fungerer ikke helt sånn i Norge. Desverre, av og til….

Og selvfølgelig har man babyen sin på magen når man skal ut å kjøre sykkel……. At de tør.

Ble så opptatt av denne korgen her. Det beveget seg nedi her. Men fikk ikke sett hva det var. Jeg prøvde å spørre henne flere ganger, men da bare smilte hun til meg og nikket voldsomt på hodet og sa et eller annet på vietnamesisk. Morsomt 😀

Jeg poster fler bilder fra landsbyen etterhvert….Nå over til Hoi An…..

Vi kom til Hoi An sent tirsdag kveld. En time og 20min flytur fra Hanoi. Hoi An ligger midt i Vietnam. Dette er en gammel handelsby. Og på 1700 tallet kom det båter fra Holland, Portugal, Kina og Japan her. På 60 tallet kom Amerikanerene i land her med sine soldater. Nå er dette stedet også på UNESCOs verdensarvliste.

Det første vi gjorde når vi sto opp i morgen (etter frokost) var å ta en sykkeltur. Vi syklet i nydelig natur til en landsby som dyrket grønnsaker. Alt som blir dyrket i Vietnam er økologisk påstår de. De bruker sjøgress som gjødsel blandet med askel. Og dyrker mangen forskjellige urter og grønnsaker på samme åker, så hvis det blir innsekter på en rad, så sprer de seg ikke. Smart!

Alt blir gjordt med ren muskelkraft. Eller ved hjelp av vannbøffel. Vannbøffelen er vietnameserens beste venn sier de.

Etter sykkelturen gikk vi rundt i gammlebyen, shoppet og spiste lunsj. Jeg spiste vannspinat stekt med hviløk og biff i sitrongress og chili. Beste maten jeg har spist her disse dagene.

Vi tok også en båttur på elven. Mye rare folk her utpå 😀 Kommer nok til å poste litt flere bilder når jeg kommer hjem til skikkelig pc og wifi.

Disse båtene frakter folk frem og tilbake over elven.

Noen slitne fiskebåter.

Hoi An by……..

Vi var også inne på den Japanske broen (øverste bilde) Det byen er mest berømt for visstnok. En sjarmerende flott liten by. Absolutt et sted det er verdt å besøke om du skal til Vietnam. Det er endel turister som reiser her. Så suvenir-butikkene og skreddere ligger på rekke og rad i gatene. Mye flott håndtverk og billigere enn Thailand f.eks.

I morgen tidlig reiser vi videre med buss til keiserbyen Hue. Ca 4 timers busstur herfra. Så det er vel på tide å finne puten nå for meg.

#Vietnam #HoiAn #rundtur # reise #ferie #gruppetur #albatrostravel

 

 

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top