Elfenbenkysten 2….. Nov. 2010

Vi går rundt på markedet i Koumassi, en forstad til Abidjan. Her er det mye mer folkeliv enn inne i selve byen. Her kjøper vi fisk vi skal ha til middag av en dame, hun sløyer og fjerner fiskeskjellene for oss. Det er skikkelig redskap hun har. Det ble helstekt fisk med plantin, en type banan, og chillisaus til middag. Kjempegodt.

 

Markedet i Koumassi. Flink til å balansere ting på hodet disse damene. Jeg prøvde meg med et sånt fat med nøtter oppi. Helt utrolig at de klarer det. Jeg knakk nesten sammen under vekten og måtte holde med begge hender.

Vakre drakter har de også. Og babyene bundet opp på ryggen 🙂

Vi bodde litt primitivt kan du si. Spiser middag på gulvet. Hele familien fra samme fat. Vanligvis med hendene, men jeg fikk lov å bruke gaffel. Lucky me…… Her spiser vi aloko (stekt  plantin) og stekt fisk. De har fantastisk god mat her, bruker masse chilli.

I “bakhagen”. En liten gutt har funnet seg en ny leke. Vi var naboer i en uke. Jeg prøvde å gjøre alt for å få han til å smile til meg, men det var helt umulig. Veldig skeptisk til fremmede damer 😀

Gatene i Koumassi så sånn ut. Åpne avløp på sidene av veien.

Oj, ennå en ny leke……….. Nei, han vil bare ikke smile til meg.

Litt av the grad marked i Koumassi. Det var enormt svært. Jeg gikk litt inn der, men var redd jeg ville ha rotet meg helt vekk, så da spaserte jeg heller opp og ned på ene siden.

Noen nabojenter kom over et par kvelder og ville lære meg fransk. De klarte det ikke de heller….. Men utrolig hvor mye man kan klare å kommunisere likevel, med få ord, tegnspråk og ansiktsuttrykk. Veldig koselig besøk.

Storbyen Abijan. En merkelig stillhet i denne byen. Virker som det bare er kontorer i byen. Nesten all handel og beboelse er rundt byn.

Ikke noe heavy trafic her nei.

 

Den kuleste øglen jeg har sett i det fri. I en flott liten park i Abidjan

Sentrum av Abidjan. Tror vi gikk mange minutter mellom hver gang vi traff på folk. I en storby!!!!

In da hood…….. Back in Koumassi

Ihelslått grillet kylling med stekte grønnsaker og ris. Ingen gaffel denne gang. Maten var knallgod. Vi bestilte maten av en man som drev en bar på stranden i Grand Bassam. Han sa han hadde alt vi kunne ønske oss på menyen. Da bestilte vi altså kylling og ris. Han løp avgårde, jeg vet ikke hvor, og kom tilbake etter ca 30 min med maten.

Helt normalt, hvis ikke de har det selv, løper de til naboen for å skaffe det. Snakk om service.

Her selges koster og matkar som hun har laget selv.

I dag har hun forskjellige sitrus-frukter å selge. I morgen kan det være hun bare selger bananer.

 

Som sagt, ikke noe luksusferie. Her lager jeg mat på det lille “kjøkkenet”. Har handlet selv på markedet. Er så flink atte……

Hjelp, lage mat over gass. Livsfarlig 😛 Jeg funket dårlig som afrikaner.

Så gjør vi så når vi vasker vårt tøy……….. Og naboen gjør det samme. De satt utenfor døren til huset sitt hele dagen og holdt på med et eller annet. Renset grønnsaker, kokte mat, vasket klær eller laget et eller annet de kunne selge på markedet og snakket seg imellom om meg som bare satt der å så på de.

 De hadde sett oss gå rundt i byen en dag. Da kom mannen til nabokonen å banket på og ville snakke med vennen min. Han forklarte at han måtte aldri la en hvit kvinne gå rundt sånn, vi måtte jo kjøre. Ikke fordi det var farlig, men fordi hvite kvinner ikke var sterk nok til å gå rundt hele dagen. Hahaha morsomt. Min venn forklarte at jeg pleide å gå i fjellet mangen timer hjemme i Norge og foretrakk å bruke beina fremfor bil. De synes visst det var veldig merkelig. Hvem går i fjellet hvis man ikke skal hente vann eller noe buskap??….ihvetfall for en aller annen nyttig grunn.

Jada, vi koste oss på stranden og i noen dager. Mangen kilometer nesten helt alene. Fantastisk. Her i Gran Bassam.

Ja, jeg har masse gode minner fra Elfenbenkysten. Folk var vennlige, men litt reserverte. Ikke så mangen som sankket engelsk, så det hadde absolutt vært en fordel å kunne fransk da. Kunne godt reist ned igjen her.

#afrika #elfenbenkysten #Abidjan #ferie #storby #markeder #vestafrika

 

 

 

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

2 thoughts on “Elfenbenkysten 2….. Nov. 2010

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top