Er kjøp av sex eller “kjærlighet” greit liksom?


 

Jeg har fått med meg nå at dette er blitt et mer kjent fenomen. At kvinner reiser til Afrika og finner seg en kavaler. Jeg tenkte ikke noe på det første gang jeg var i Egypt. Men kanskje jeg ennå var for ung da eller ikke la merke til at det skjedde rundt meg?? Yngre menn prøvde å sjekke meg opp, men jeg har alltid vært skeptisk til fremmede menn når jeg er ute å reiser (har nå lært noe hjemmefra) så ville ikke gå på noe date der. Dessuten var jeg alene med min sønn, så det hadde uansett ikke passet seg. Men at det var unge menn som prøvde å sjarmere “eldre” damer for vinning var ikke i tankene mine.

Første gang jeg la merke til dette var i Tunisia. Men da var det en som måtte si det direkte til meg. Kan innrømme jeg er litt naiv noen ganger :-D. Det var første kvelden jeg var der at en ung mann kom bort til meg på gaten og sa han visste hvorfor jeg var der. Javel, tenkte jeg, det er vel ikke vanskelig å gjette. Jeg er på ferie!!      Da reiste jeg alene og var akkurat fylt 40. Han sa jeg var der for de 3 S`ene. Hva i all verden er de tre S`ene måtte jeg spørre. Det står altså for Sol, Sjø og Sex. Jeg måtte bare le av han og sa at nei, jeg kom her alene og planen er å være alene. Det ble mangen flere hentydninger den uken, så jeg fant det tryggest å bli venner med et norsk reisefølge.

Men det var vel først i Gambia vi så hvor vanlig dette var. Mangen enslige voksne (og veldig godt voksne) kvinner kommer til Afrika for å finne en “kjæreste”. På stranden kryr det av bounsere (menn som sjekker opp damer). Og på noen nattklubber ser man bare middelaldrene hvite kvinner med yngre menn som svinger seg og har det kjekt. Uff, nå vil jeg ikke virke dømmende, men jeg ble altså så ufattelig flau over å være en voksen hvit kvinne når jeg så alt som skjedde rundt meg. Selv om jeg reiste med min datter og var med en afrikansk familie, så følte jeg at alle tenkte jeg var også der for å finne meg en ung elsker. Sikkert en følelse mangen hvite menn har når de reiser til Asia og IKKE har tenkt å kjøpe seg sex. Alle dømmer de jo allerede på flyplassen i Amsterdam. Men uansett, er dette greit? Hvem er offeret oppi dette? Kvinnen som “må” kjøpe litt fysisk kontakt eller mannen som “må” selge godsakene sine? Nå har vi vel hørt alle at det er ofre på begge sider. Kvinner blir utnyttet, noen er faktisk så naiv og tror at de har funnet kjærligheten og mister til slutt alt de eier og har for å forsørge eller få kjæresten sin til europa. Unge menn som blir utnyttet og lekt med av “rike” hvite kvinner. Mangen er faktisk mindreårig. Unge gutter ser at dette er mer lett-tjente penger enn å ta utdanning eller få seg en jobb. Familier går i oppløsning.

Nei, det er mye jeg kunne ha skrevet om dette. Og argumentene er mangen både for og imot har jeg hørt. Jeg har jo jobbet endel med prostituerte i Asia, da nesten bare kvinnelige, og ser hvor mye sår man får av dette. Man får virkelig et nedbrutt selvbilde, mangen har PTS og alvorlige depresjoner. Det er også tilfelle for de som kjøper seg sex eller tror de har funnet en kjæreste og blir utnyttet. Så jeg mener jo at prostitusjon eller spilling på sex og følelser for å oppnå noe er ødeleggende for folk. Selvfølgelig er jeg ikke så naiv (lenger), men jeg kunne jo ønske, i min lille drømmeverden, at vi mennesker ville tenkt over hvordan vi behandlet andre. Hvordan vil du at din sønn eller datter skal leve eller bli behandlet?? Mennesker er ikke skapt for å utnyttes, hverken på ene eller andre måten.

Og for å være helt ærlig, er dette største grunnen til at jeg ikke vil reise alene i Afrika. Er mange steder jeg vil reise til, men da vil jeg ha med en mann eller et stort blandet reisefølge :-D. Og så må jeg bare forsikre dere om at jeg ikke er noe prippen dame som synes sex er forkastelig altså og det skal man klare seg uten når man er singel. Neida, ikke nødvendigvis, men tror det er sunt for denne verden å tenke over hvordan man skaffer seg det……. Men jeg vet jo også at noen er faktisk så heldig å finne kjærligheten både i Asia og Afrika. Så det er jo litt farlig å greie alle under samme kam her.

#afrika #sex #prostitusjon #utnytting #reiser

 

 

 

 

 

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

4 thoughts on “Er kjøp av sex eller “kjærlighet” greit liksom?

  1. For å si det sånn, dette er vel ikke verre enn sextrafikken til Thailand? Selv om jeg personlig synes det langt fra er greit det heller. Allerede på flyet ned fant vi ut at det var unormalt mange single, unge jenter med et mulattbarn på et par år. Det er like før de mister diverse stønader for barnet da, så de måtte vel ned å skaffe seg en ny baby. Tenkte jeg. Vet ikke om det er noe bedre enn godt voksne som finner seg en yngre elsker. Det sistnevnte går jo ikke ut over andre enn dem selv.
    Nå skal det være sagt; Jeg reiste med mannen min, men selv da prøvde de å få innpass. Det var også mange par som hadde en ungdom på hotellet hele ferien. Spanderte mat på han, og …. ja. Hva vet vel jeg. Men det så litt suspekt ut.
    Morro å komme over bloggen din. Jeg elsker nemlig å reise! :o)

  2. Marit: Ja, det er jo et kjempe problem i Thailand også. Eller egentlig i alle land spør du meg. Trist at mennesker utnyttes uansett om det er for å få trygd i Norge eller penger til å leve.
    Kjekt at du leser bloggen min da :-). Takk for det

  3. Vet ikke om det er greit, men det er vel ikke så enkelt å være for eller mot heller. Føler det er et sammensatt “problem”. Det er i hvert fall ikke greit at noen blir utnyttet på en eller annen måte.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top