Dag 4 og 5 i Kina, Xian

Heldigvis fikk vi booket inn på hotellet med en gang vi kom til Xian. Trengte virkelig en dusj etter å ha klatret opp på Den Store muren dagen før og en lang tur på natt-toget. Følte meg ikke veldig fresh akkurat.

Vi fikk stelt oss og begynte oppdagelsesturene vår her i Xian. Xian ligger omtrent midt i Kina og er 400 moh. Det bor ca 6,5 mill mennesker her. Vi fikk gått på bymuren. Hele bymuren er intakt ennå, hele 13,6 km. Vi gikk ikke hele da, men ganske mangen folk som syklet rundt den (man kunne leie sykler der oppe) . Vi har sett Den store Villgås pagoden (et buddistisk tempel) og den gamle bydelen. Andre dagen her besøkte vi et medisinmarked og terrakottahæren. En ubeskrivelig opplevelse å stå å se på utgravningene med terrakottahæren (har tatt masse bilder) Men tenk at disse over 8000 soldatene, i naturlig størrelse ble laget for å vokte den første keiseren sin grav. Ufattelig mye arbeid her :-). (skal skrive litt mer om det)

Vi gikk også ut tidlig i dag morges for å være med paa morgentrim i en park her (det hadde jeg nesten glemt nå). Folk trente thai-thi og aerobic og forskjellig ute. Så ikke ut som det var veldig effektiv trening da. Har aldri sett noen her som er spesielt trent, tvert imot. Men det virker jo veldig sosialt og gøyt å treffes sånn på morgenkvisten. Vi hadde ihvertfall en herlig time i parken der på morgenen.

Medisinmarkedet var veldig intresant også. Bare naturmedisin. Mye rart man kan selge. Alle mulige tørkede dyrepeniser er bra for potensen visst nok. Tørket firfirsler er bra å lage te av hvis du er forkjølet. Nei, det var så mye rart. Eneste jeg kjøpte der var Gobi bær (skal visst være masse antioksidanter) og tiger-balsam, og så fikk jeg med meg masse flotte bilder og mye latter.

Det var bar disse to dagene vi skulle være her i Xian. Selv om dette er en eldre by enn Beijing sies det, virker den mye mer moderne og har mer shopping og litt vestligere bebyggelse virker det som. Jeg sitter igjen med så mangen inntrykk at jeg må bare få fordøyde alt litt. Kommer nok til å dele mye mer når jeg får ut litt bilder også. Jeg har det fantastisk bra her, det er så annerledes enn jeg hadd tenkt meg,så fremmed på en måte. Jeg har jo en tendels til å sammenligne alle land jeg er i i Asia med Filippinene. Akkurat som jeg sammenligner alt i Europa med Norge. Det er vel sånn vi mennesker gjør. Om vi ønsker å forstå ting finner vi forskjeller og likheter med ting vi kjenner igjen. Men akkurat her er det ikke mye likheter jeg ser med andre asialand jeg har vært i. Veldig veldig spennende…

#fremmed #land #kina #Xian #asia #reiser #terrakottahær #denkinesiskemur #ferie #gruppereise #verdenrundt #allelandiasia

 

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top