Kun 5 land i Afrika

Jeg har bare vært i 5 land i Afrika hittil. I nord har jeg vært i Egypt og Tunisia. I “ordentlige” Afrika har jeg vært i Elfenbenkysten, Gambia og Senegal. Foreløbig er det Elfenbenkysten jeg liker best av de afrikanske landene jeg har vært i. Men går ut ifra at jeg kommer til å reise i flere land i Afrika etter hvert.

Elfenbenkysten.

Vi var på besøk der bare et par uker før presidentvalget i 2010. Alt virket så rolig og folk var vennlig og opptimistisk til valget. Helt forferdelig å tenke på at bare dager etter vi kom til Norge igjen var 1000-vis av mennesker på flukt fra landet. Sittende president hadde tapt valget, men nektet å gå og sa at det var valgfusk. Det var mye opptøyer og nærmest borgerkrig en periode. Heldigvis ordnet de opp i konflikten etter ikke alt for lang tid, men likevel ble mange mennesker drept. Så fjernt fra vår virkelighet…… 

Men minnene fra de to ukene vi hadde i Elfenbenskysten er veldig gode. Jeg ble forelsket i den Vest-Afrikanske musikken og den gode krydrete maten.

Det kryr av grønne “taxier” i gatene i Abidjan, for her er det ingen som går noe særlig. Skal man 300 meter, betaler man lett en krone for å ta taxi det stykket. Kjæresten min (den gang) fikk kjeft av naboene våres fordi han lot meg gå så mye. Jeg ville jo ikke ta taxi. Jeg ville gå å se på alt livet i byen.

Så husker jeg godt latteren. Folk lo mye mer enn hva vi er vandt til her hjemme. Hjertelig, helt i fra magen. Det er helt vanlig at man slår en vits med helt fremmede folk i gatene. Ganske herlig befriende.

Håper jeg får se mer av Afrika etter hvert.

#afrika #reiser #ferie #Abidjan #elfenbenkysten

 

 

 

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top