Huzzeling in Paris

På trappen opp til kirken Sacre Cæur sto det en gjeng med afrikanere og prøvde å stoppe folk. De tar tak i armen på folk og fletter på de et armbånd. De skal bare velsigne deg liksom, men når du har fått tråden rundt håndleddet får du det ikke av igjen og da må du selvfølgelig gi de noen penger ( ble utsatt for noen ganske aggressive damer selv Gran Canaria, så faller ikke for det trikset igjen ).
Jeg satt å så på de en stund. Ser ut som de fleste klarer å slippe unna, men disse to stakkers jentene klarte det ikke. De gav de visst ikke nok penger for armbåndene, for jeg hørte guttene slengte noen bemerkninger etter de da de slapp løs.
Da vi sto utenfor Eiffel tårnet kom det en rumensk jente bort til meg og ville at jeg skulle signere for noe hjelp til handikappede. Jeg spurte om hvilken organisasjon, men hun kunne jo selvfølgelig ikke engelsk. Da kom det en mann bort og jaget henne. Han sa de gikk rundt til turister og avledet oppmerksomheten, så andre kunne stjele det de fikk tak i fra deg. Lommetyver altså.
I dag traff jeg flere med andre knep. Noen afrikanere i parken ville samle inn signaturer for fred i Afrika. Han var fra Zimbabwe sa han og ville bare ha signatur for å stoppe konflikten der. Hvilken konflikt er det, spurte jeg, men fikk ikke mye svar på det. Han ropte ut til noen han var med at denne snille damen donerer 20 euro for fred i Afrika. Jeg måtte bare spørre om han var morsom, så gikk jeg videre. Nice try!
En annen morsom episode var en mann som fant en gullring rett foran beina mine. Han latet som han ble veldig overrasket og siden den var for liten til han gav han den til meg. Jeg kunne bare ta den sa han og begynte å gå. Jeg skjønte at something was cooking så jeg løp etter han og gav han tilbake ringen. Siden han hadde vært så “snill” ville han nå ha penger til mat og røyk. Jeg hadde ikke noe jeg ville gi han, så han ble ganske fornærmet.
Bare en halv time etterpå var det en annen mann som fant en gullring foran føttene mine. Jeg måtte bare le og sa I know this trick now og gikk videre. 3. gang det skjedde var det en dame som “fant” ringen. Synes ikke det var morsomt lenger, så jeg bare gikk uten å si noe.
Skal si folk er kreative. Litt morsomt, men kjipt for de som blir robbet eller manipulert av disse folkene.

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top