Konsert med Akon i Manila

29.nov 2007, mens vi bodde i Manila, skulle vi på konsert med Akon. Jeg hadde så vidt hørt om han,men ungene ville gå, så da var det jo gøyt at vi skulle gjøre noe litt annerledes sammen. Før vi reiste inn til sentrum så vi plutselig på BBC news at det var forsøk på mititærkupp i Manila. En tanks hadde kjørt inn i et av de sørste og mest eksklusive hotellene i byen og de militære hadde tatt seg inn på regjeringsbygget. Men vi skulle på konsert uansett :-P.

Taxiensjåføren som kjørte oss til Araneta Coliseum var bekymret og sa han ikke visste hva som ville skje nå. Vi verken så eller hørte noe, annet enn på tv og radioen, ellers så det ut som alle var opptatt med sine daglige liv. Vi storkoste oss på konserten, men da vi skulle ut å ta texi hjem igjen merket vi at dette ikke var en helt vanlig dag. Manila er en vanvittig svær by, egentlig satt sammen av 9 mindre byer. Hele byen er 5,6 mil lang og et par mil brei. Og nå skulle vi ca 4 mil for å komme oss hjem igjen til vår bydel.

Det var ingen taxier som ville ta oss med den veien. De snakket om unntakstilstand og portforbud og ville ha en helt urimelig høy sum for å kjøre oss. Vi sto et par timer å kranglet med forskjellige sjåfører, og det nærmet seg midnatt. Alle filippinere fikk jo taxi. Endelig kom det en mann bort til oss og spurte om vi trengte hjelp. Jeg forklarte situasjonen og han gikk bort til en taxi å ba han om å kjøre oss hjem og bruke takstameteret som han var pliktig til. Vi var så takknemlig og lettet.

Taxien kjørte oss et par kilometer og så stoppet han. Han ville ha mer penger for å kjøre oss, han og begynte å snakke om portforbud og ville ikke rekke tilbake til sentrum før veiene ble stengt. Vi prøvde å diskutere, men det nyttet jo ikke. Han hev oss ut av bilen. I den mørkeste mest forlatte gaten i Manila. Da ble jeg faktisk ganske redd. Der sto jeg med mine to barn og ante ikke hvor jeg var og hvordan vi skulle komme oss hjem. Vi så en hovedvei i nærheten og begynte å gå mot den, kanskje vi kunne få fatt i en taxi igjen og nå bare gi de hva de enn forlangte. Det kom ingen taxier, men plutselig så vi en buss der det sto Muntilupa på. Det var ihvertfall vår bydel. Vi hoppet på den. Vi hadde blitt advart så mangen ganger mot å ta busser i Manila på kvelden da var du garantert å bli ranet. Bussene ble visst ranet hver eneste dag her og ofte var det ganske så brutalt. Men ingenting skjedde heldigvis denne kvelden. Det var jo ekstra mye politi ute i natt også, så folk var vel kanskje litt mer forsiktig. Vi kom et stykke fra der vi bodde, men fikk heldigvis tak i en trisyckle (moped m sidevogn) betalte dobbelt så mye som vanlig og ble kjørt helt til døren. Gjett om vi var lettet når vi kom hjem, like hel og alt var vel.

Vi var vel enige om at selv om det var mye stress og kanskje litt farlig etter konserten så var det verdt å gå på den……Og dagen etter var konfikten med militæret og regjeringen løst, så det var jo også bra 😀

#Filippinene #Manila #asia #kosert #akon #reise #frivilligarbeid
 

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

One thought on “Konsert med Akon i Manila

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top