Marseille, France….3

Marseille har alt jeg ønsker på et sted jeg kunne tenke meg å bo. Over 200 soldager i året, strand, sjø, fjell, gode shoppingmuligheter, billig mat og et hav av forskjellige resturanter fra forskjellige land. Det kunne gå dager der jeg var helt alene og ikke snakket med noen. Selvfølgelig var det alltid noen som satt seg ned ved siden av meg hvis jeg tok en pause på en benk, som oftest yngre menn. Men samtalene begrenset seg ofte til hvor er du fra, jobber du eller er du på ferie, er du gift og de tingene :-D. Ble ofte invitert på kaffe på en cafe, men takket alltid nei. Fransken min var veldig dårlig, så det ble jo ikke så veldig spennende samtaler ut av det og for å være ærlig så hadde ikke jeg ønske om å bli kjent med yngre menn her. Det var en jeg takket ja til å spise middag med (en på min alder), det endte med at han ble ganske så plagsom og ringte meg en haug med ganger om dagen. Jeg løg til slutt og sa jeg var dratt tilbake til Norge og aldri ville komme til Marseille igjen :-D. Jeg var ganske forsiktig etter det…

Men som oftest ruslet jeg rundt alene. Jeg er en veldig introvert person, og det gir meg så mye energi å være ute å reise alene og bare gå rundt å oppdage ting. Selv om jeg er mye alene er det sjeldent jeg føler meg ensom. Min søster og jeg er ganske lik. Hun var på besøk hos meg i en uke. En dag gikk vi i 14 timer i strekk rundt i Marseille. Og vi trenger ikke å prate hele tiden. Det er så deilig og avslappende.

Nå får vel dere inntrykk av at det er sommer her hele året , det er det jo ikke. November til februar/ mars kan være ganske så kalde. Det blåser inn fra middelhavet hele tiden og når det regner da er det ikke mye koselig. Men likevel kan det være dager med sol og opptil 15 grader midt på dagen. Sånne vintre kan jeg takle :-).

 

Utsikt fra Vieux Port, på toppen på andre siden ser vi Notre Dame de la Garde. En svær flott kirke. Hvis du går opp der har man en fantastisk utsikt over hele Marseille.

 

Er ikke sikker på hva det heter her, veien heter Corniche President John Kennedy. Synes det var litt spesiellt, for jeg har ikke fått inntrykk av at franskmenn er spesielt glad i amerikanere. Og så har de oppkalt den vakreste veien langs sjøen etter en president?

 

Utsikt fra Notre Dame mot sør og afrika.

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

One thought on “Marseille, France….3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top