Dag 2 i paradis….. Bali

Vi har hatt en rolig dag her i Kuta.
Min venninne er ennå sliten etter en travel jobbe periode og den lange reisen, så hun ville ligge med bassenget å slappe av. Det klarte jo jeg bare et par timer, så jeg tok meg en tur på egenhånd rundt i byen.

Nedover hovedgaten her er det selvfølgelig beauty salonger for hver 10 meter. De tilbyr massage, pedikyr, manikyr, hårextention og andre spabehandlinger.
Jeg ble nå overtalt til å ta pedikyr og manikyr. To søte damer som styrte på. En med hendene og en med føttene. De var jo flink og effektive.
Men når jeg skulle betale skulle de plutselig ha over dobbelt så mye som var avtalt.
I mangen asiatiske land er det helt uhørt å vise aggresjon. Du må bare smile og fortelle de veldig bestemt at du ikke ønsker å betale så mye. Og som alltid har de en god forklaring. I did like this….like this…extra this….and extra that…..
Jeg endte opp med å betale litt for mye. Takket høflig for meg og fortalte de at nå mistet de en god kunde. Og de smilte tilbake, please come again mam :-D.

Dessverre er det sånt som ofte skjer her. De tenker som oftest på profitt her og nå, ikke noe langsiktig planlegging eller bygge opp et godt rykte.
Noe vi ble veldig frustrert over da vi bodde i Manila. Om de klarer å få litt penger, så bruker de de med en gang, uten å tenke på i morgen eller kanskje investere i et lite prosjekt.
Skal selvfølgelig være forsiktig med å generalisere her da, men oftere enn ikke har vi sett dette.

vi gikk ut sammen på ettermiddagen. Kanskje litt flaut å fortelle det men vi var innom Starbucks og vi spiste middag på Hard Rock cafe :-D… Ikke veldig balinesisk.
Vi tråkket rundt i kaoset her og shoppet i de dyreste designer butikkene, så tilsammen har vi brukt ca 5 mill. i dag.

For min venninne er det veldig fremmed å være i Asia, har aldri vært utenfor Europa. Hun så sin første kakerlakk i dag. Hun synes ikke det var noe gøyt da :-D. Kan forstå det, den var faktisk ganske stor.
Mens jeg elsker fortsatt Asia og alt som hører med.
Jeg hadde ikke iPad med meg ut, så bilder må komme senere. I morgen kanskje…..

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top