Live your dream, dont dream your life 1…..(Elfenbenskysten 2010)

Første “skikkelige” afrikanske landet jeg reiste til var Elfenbenskysten. Hadde bare vært i Egypt og Tunisia før det.  Det var veldig lite planlagt.  En venn av meg spurte om jeg ville være med og jeg sa selvfølgelig ja, eventyrlysten som jeg er :-).

Vi hadde 10 spennende dager der i Banjul. Vi bodde lokalt hos noen han kjente. En knøtliten 2 roms og måtte sove på gulvet. Etter mine reiser i Asia så var ikke det så  farlig, jeg har lagt på steingulv før jeg 🙂

 4 av dagene reiste vi litt ut av Banjul, til et sted som het Grand Bassam. Stranden der er 16 km lang og den hadde vi nesten helt for oss selv, nesten bare selgere som var ute på stranden. Alle kom selvfølgelig bort til oss og vill selge nøtter, levende skilpadder, kaniner, høns eller trefigurer og treboller de hadde laget. Fantastisk mye flotte ting de lagde. Men de var beinharde selgere, ikke lett å få prute mye der nei, så da ble det ikke mye salg på de.

Vi fant ut at vi skulle overnatte ute på stranden første natten.  Big mistake! Vi sov ikke et sekund, det var så mye mygg som jeg aldri har opplevd før. Trodde jo de skulle holde seg litt vekke siden det var litt vind med sjøen. Jeg var dekket av myggstikk om morgene. Vi fortet oss å finne et hotel og noe salve. Vi måtte få en lokal mann til å gå inn på hotellet å spørre om prisen for oss. Siden vi var fra Europa ble prisene tripplet når vi ville handle.

Men ellers var folkene veldig vennlig og gjestfrie. De satt seg lett ned på stranden for å slå av en prat med oss. Så ut som de ikke hadde noen verdens bekymringer. Om vi ikke ville handle noe av de for den prisen de ønsket, så virket som de ikke brydde seg om det ble noe salg den dagen….

Ja, dette er et sted jeg lett kunne reist tilbake til 🙂  

 

 

 

Stranden på Grand Bassam, utenfor Abijan.

 

 

En selger som lærer meg å spille “awale”. Da måtte jeg jo selvfølgelig kjøpe et av han, siden han hadde spilt med meg i over en time. Husker selvfølgelig ikke reglene nå men, kjekt å ha 😀

Når de kom gående med disse fatene med nøtter på hodet så det så lett ut. Jeg prøvde……Trodde nakken min skulle knekke, det var mangen kilo oppi der, hadde ikke sjangs uten å holde med begge armene. Ikke rart de har så rett flott holdning.

#afrika #Elfenbenskysten #granbassam #strand #reise #ferie

 

 

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top